Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

Βυζαντινή Νομοθεσία



Οι ποινές που εφήρμοζε το Βυζαντινό Δίκαιο ως φυσική συνέχεια των ποινών του Ρωμαϊκού Δικαίου περιελάμβαναν τη θανάτωση, τον εξανδραποδισμό, τον ακρωτηριασμό, το σωματικό κολασμό, την κουρά, τη διαπόμπευση, την εξορία, τη δήμευση.

Εκτός από την ηθική απαξία και την οικονομική εξαθλίωση που συνεπάγονταν ποινές όπως αυτή της κουράς, της εξορίας και της δήμευσης των περιουσιακών στοιχείων, παρατηρείται μια καταφανής αγριότητα στις περιπτώσεις της θανατικής ποινής, της διαπόμπευσης και του ακρωτηριασμού και του σωματικού κολασμού. Ακόμα και ο Γεωργικός Νόμος του 7ου - 8ου αι. προέβλεπε ακρωτηριασμό στην περίπτωση που έκοβε κανείς σταφύλια ή καρπούς σε ξένη ιδιοκτησία, και φραγγελισμό στην περίπτωση που τα ζώα κάποιου διέφευγαν της προσοχής του και έμπαιναν σε ξένη γη.

Εξανδραποδισμός προβλεπόταν για τους μάγους και τους μάντεις με μια σειρά νόμων. Ο Κωνστάντιος Β' καταδίκασε αδιάκριτα όλους τους οιωνοσκόπους και τους προφήτες που γνώρισε ο αρχαίος ρωμαϊκός κόσμος και τους χαρακτήρισε εχθρούς της ανθρώπινης φυλής, (humani generis inimici). Ο θάνατος ως ποινή και μάλιστα δια πυράς προβλεπόταν για τους παραχαράκτες του Βυζαντινού νομίσματος, καθώς η παραχάραξη χρυσού νομίσματος σύμφωνα με τον ιουστινιάνειο κώδικα αποτελεί πράξη εσχάτης προδοσίας. Για τα χάλκινα νομίσματα η ποινή ήταν δήμευση περιουσίας, εξορία ή καταναγκαστικά έργα.

Η μαστίγωση, η κουρά, η ρινότμηση και η διαπόμπευση των δύο μοιχών, ή η θανάτωση του μοιχού από τον απατημένο σύζυγο ήταν αναμενόμενη σε περίπτωση μοιχείας, ενώ για τη μοιχαλίδα συνήθης τιμωρία ήταν ο εγκλεισμός σε μονή. Εδώ θα περίμενε κανείς πως θα ήταν γενικώς αξιόποινη και η πορνεία, αλλά τούτο φαίνεται πως συνέβαινε μόνο αν οι εξωσυζυγικές σχέσεις συνάπτονταν με γυναίκα ελεύθερη.

Αν η γυναίκα ήταν δούλη ή κατ’ επάγγελμα εταίρα, το βυζαντινό κράτος αδιαφορούσε.
Ο λόγος για τον οποίο πιθανώς το χριστιανικό βυζαντινό κράτος έκανε τα "στραβά μάτια", ήταν το γεγονός ότι η πορνεία μπορούσε να είναι πολύ προσοδοφόρα περιστασιακά και ως εκ τούτου ευεργετική για το κρατικό θησαυροφυλάκιο μέσω της φορολογίας. Ήδη από την εποχή της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας υπήρχε αυτή η αντίληψη. Σύμφωνα με τον Τάκιτο, οι πόρνες καταγράφονταν ονομαστικά σε καταλόγους υπό την εποπτεία του aediles, ενώ από την εποχή του Καλιγούλα οι πόρνες φορολογούνταν.

Ήδη το 529 ο Ιουστινιανός είχε επιχειρήσει να χαλιναγωγήσει τη παιδική πορνεία επιβάλλοντας τιμωρία σε όσους εμπλέκονταν, ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες των οίκων ανοχής. Το 535 ακύρωσε τα συμβόλαια με τα οποία οι προαγωγοί της Κωνσταντινούπολης χρησιμοποιούσαν νεαρές γυναίκες από την επαρχία, τις οποίες αγόραζαν από τους γονείς τους. Η πορνεία ενήλικων γυναικών, ωστόσο, δεν φαίνεται να ανησυχούσε ιδιαίτερα τον αυτοκρατορικό νομοθέτη, καθώς η τιμωρία που επιβλήθηκε στους προαγωγούς που διηύθυναν το δίκτυο της παιδικής πορνείας ποίκιλλε ανάλογα με την περιουσία και το κύρος τους. Τα παραπάνω αναλύθηκαν εκτενέστερα με μοναδικό στόχο την ανάδειξη του οικονομικού παράγοντα στο νομοθετικό έργο, στον οποίο δε δίνεται ενίοτε ιδιαίτερη προσοχή, με αποτέλεσμα η μελέτη του ρωμαϊκού δικαίου στη βυζαντινή περίοδο να κινείται μόνον στα ιστορικά, φιλοσοφικά και ανθρωπιστικά της πλαίσια.

Παραδειγματικό χαρακτήρα στο Βυζαντινό Ρωμαϊκό Δίκαιο είχε η πρόσθετη ποινή της διαπόμπευσης (πομπεία), η οποία επιβαλλόταν σε οποιοδήποτε άτομο ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης ή φύλου. Συνήθως διαπομπεύονταν κλέφτες, κοττιστές, παιδεραστές, εμπρηστές (πριν θανατωθούν), στρατιώτες και αξιωματικοί για διάφορα πλημμελήματα, καθώς και μοναχοί ή ιερείς. Οι κλέφτες ειδικότερα σφραγίζονταν στο μέτωπο με πυρακτωμένη σφραγίδα, αν είχαν συλληφθεί για πρώτη φορά. Σε περίπτωση υποτροπής, η συνήθης κατάληξη ήταν ο ακρωτηριασμός.


Πηγή: Βικιπαίδεια

12 σχόλια:

Ελιά Μαϊστρα είπε...

Είπα να σου πώ μια καλημερα και να φέρω κι εγώ κάτι (ολο με άδεια χέρια πια!)
Θα το διαβάσω αργότερα..
Καλημέρα λοιπόν

http://www.youtube.com/watch?v=1EX3s-2Q4K4

(Ναι έπρεπε να κάνω σύνδεση αλλά έχασα τον κωδικό ..(η αληθεια είναι ότι ψιλοβαρέθηκα)

IonnKorr είπε...

Ελίτσα

χα..χα..
Καλή σου μέρα.

Έπιασες το παλμό μου. Βυζαντινή ύμνοι, υμνωδίες, απολυτίκια προσευχές,

... η αδυναμία μου (όταν τα ακούνε οι άλλοι!!!!!).

Ανώνυμος είπε...

http://www.youtube.com/watch?v=zYRO-9s6YQ8&feature=related

Άιντε ο Κωνσταντής, Κώστα μ κι ο Κωνσταντάς,
Αχ κι ο μικρο-Κωνσταντίνος, Κωνσταντάκη μου,
Αχ κι ο μικρο-Κωνσταντίνος, μικρό παιδάκι μου.

Άιντε τρεις χρόνους ε, Κώστα μ' περπάταγε,
να βρει καλή γυναίκα, Κωνσταντάκη μου,
να βρει καλή γυναίκα, καλό παιδάκι μου.

Άιντε να βρει ψηλή, Κώστα μ' να βρει λιγνή,
να βρει καγκελοφρύδα, Κωνσταντάκη μου,
να βρει καγκελοφρύδα, μικρό παιδάκι μου.

Άιντε βρήκε ψηλή, Κώστα μ' βρήκε λιγνή,
βρήκε της αρεσκείας του, Κωνσταντάκη μου,
βρήκε της αρεσκείας του, μικρό παιδάκι μο

Το τραγούδι αυτό γράφτηκε για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο ο οποίος έψαχνε γυναίκα και τη βρήκε μετά από 3 χρόνια. Όταν ετοιμαζόταν να παντρευτεί δεν τα κατάφερε λόγω της Άλωσης...

IonnKorr είπε...

Ανώνυμε/η

Ότι Βυζνατινό ξέρουμε το κουβαλάμε!!!

χα..χα..

Άτυχος γαμώτο ο Κωνσταντίνος. Δεν φτάνει που έχασε την Βυζαντινή Αυτοκρατορία έχασε και την γυναίκα!!!!

χα..χα..

kariatida62 είπε...

Σήμερα το παράχεσα με τις επισκέψεις μου,αλλά ήταν δυνατόν να σταθώ στο κοφινάτο και όχι στο θέμα το καινούργιο???
Θα σε παρακαλέσω, όσο μπορείς, να παραβλέψεις τον οικοδεσπότη της εκπομπής και τα αισθήματα που μας γεννά όταν τον βλέπουμε και να σταθείς στις απαντήσεις του ιστορικού στο ερώτημα: To Βυζάντιο ήταν Ελληνικό?
Όποιος δεν βαριέται ας το δει μέχρι τέλος:http://www.youtube.com/watch?v=i9U0h6IhUkQ

Την επιείκειά σου/ας, το ξέρω γίνομαι βαρετή!

Υ.γ. Αχ! Αυτός ο πόνος που ούτε μ'ενα μαντολίνο δεν απαλύνεται...κάτι άλλο χρειάζεσαι φίλε,και εύχομαι να δώσει ο Θεός των Χριστιανών,ή ο καθ'ύλην αρμόδιος Θεός Έρωτας των Δωδεκαθειστών... νατόβρεις!!!

IonnKorr είπε...

Ε βρε Κάρυ

Αχ! Αυτός ο πόνος που ούτε μ'ενα μαντολίνο δεν απαλύνεται...κάτι άλλο χρειάζεσαι φίλε,και εύχομαι να δώσει ο Θεός των Χριστιανών,ή ο καθ'ύλην αρμόδιος Θεός Έρωτας των Δωδεκαθειστών... νατόβρεις

xa..xa..xa..

CsLaKoNaS είπε...

Όσο αυστηρότερες είναι οι ποινές σε ένα κράτος τόσο πιο διεφθαρμένο και απαξιωμένο είναι το ίδιο. Η Βυζαντινή αυτοκρατορία είναι σημείο αναφοράς για τη διαφθορά των μηχανισμών του. Το νεο-ελληνικό κράτος κουβαλά στη βαθιά του μνήμη τόσο τη Βυζαντινή όσο και την Οθωμανική νοοτροπία...

IonnKorr είπε...

Λάκωνα

Όσο αυστηρότερες είναι οι ποινές σε ένα κράτος τόσο πιο διεφθαρμένο και απαξιωμένο είναι το ίδιο.

Απόλυτα εύστοχη παρατήρηση.

Νερένια είπε...

Τώρα εγώ με αυτή τη μοιχεία έχω ένα θέμα...γι αυτο και ήθελα τη χρονομηχανη σου.... οποτε μάλλον καλα έκανα και ήρθα στα νεώτερα χρόνια....


χαχαχαχαχα...

Όσο για την τελευταία παράγραφο νομίζω ότι μάλλον πρεπει να το ξαναζήσουμε...
Ειδικά για τους παιδεραστές δε δέχομαι τίποτα λιγότερο από την θανάτωση...ή τον ακρωτιριασμό του συγκεκριμένου εργαλείου ....

Έλεος πια!

IonnKorr είπε...

Nerenia

"Ειδικά για τους παιδεραστές δε δέχομαι τίποτα λιγότερο από την θανάτωση"

Η παιδεραστία είναι ασθένεια. ΄Έπρεπε να τους κλείνουν σε θεραπευτήρια όπως τους τρελλούς.

Νερένια είπε...

Δε με νοιαζει τι ειναι!!!!!!!!!!


Μπορούν να το ξανακανουν!!!!

οποτε ή τους τον κοβουν ή αντε γεια!

IonnKorr είπε...

Νερένια

Γαμώτο είναι πολύ αηδιαστικοί.
Σε παρασύρουν να δεχτείς την πιο βάρβαρη τιμωρία.