Σάββατο, 7 Ιανουαρίου 2012

Travel in God's Mind (Ταξίδι στο Μυαλό του Θεού) - Μέρος 02 - Η Εμπειρία δεν είναι οδηγός.


Θα ξεκινήσουμε το "ταξίδι" με μία απλή διαπίστωση.
Η Εμπειρία μας, που τόσο μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε
τα προβλήματα στην Πραγματική Ζωή, 
είναι σχεδόν άχρηστη (ή και πολύ παραπλανητική) 
στην ανίχνευση της Πραγματικότητας 
από την Φυσική Επιστήμη.

Ουσιαστικά όταν αναφερόμαστε στην Εμπειρία αναφερόμαστε στις πέντε Ανθρώπινες Αισθήσεις:
- Όραση
- Ακοή
- Αφή
- Γεύση
- Όσφρηση

-----------------
Ας ξεκινήσουμε από την Όραση και ας δούμε το παρακάτω απλό παράδειγμα.
Ο Δημιουργός εξόπλισε τον Άνθρωπο με τον οφθαλμό, το όργανο της Όρασης.
Η Εμπειρία μας είναι απόλυτη: Ότι βλέπεις, υπάρχει. Ότι δεν βλέπεις, δεν υπάρχει.

Όμως, όλοι γνωρίζουμε πλέον, ότι το Ορατό Φως (δηλ. η Ορατή Ακτινοβολία) είναι ένα μικρό μόνο μέρος της συνολικής Ακτινοβολίας που υπάρχει στην Φύση.
Όπως παρατηρούμε, όμως, στο παραπάνω σχήμα, εκτός από το ορατό τμήμα υπάρχουν και οι
ακτινοβολίες μικρότερης συχνότητας:
  * η Υπο-έρυθρη Ακτινοβολία (infra-red)
  * η Μικροκυματική Ακτινοβολία (ultraviolent)
  * η Ραδιοφωνική Ακτινοβολία (ultraviolent)

καθώς και οι ακτινοβολίες μεγαλύτερης συχνότητας:
  * η Υπερ-ιώδης Ακτινοβολία (ultra-violent)
  * η Ακτινοβολία Χ (Roentgen)
  * η Ακτινοβολία γ (gamma)


Ουσιαστικά, όπως διαπιστώνουμε από την παραπάνω εικόνα, το ορατό τμήμα του Φωτός (ακριβέστερα, της Ακτινοβολίας) που βλέπουμε είναι ελάχιστο.
Βλέπουμε μόνο 4 βασικά χρώματα (και τα 8 συμπληρωματικά τους καθώς και πάμπολλες αποχρώσεις τους) όταν τα χρώματα της Φύσης είναι τρισεκατομμύρια! (Ο άξονας των συχνοτήτων εκτείνεται, και δεξιά και αριστερά, μέχρι το άπειρο).

Είναι τραγικό, μέσα σε μια άπειρη χρωματική παλέτα που υπάρχει στη Φύση, ο Δημιουργός να σου δίνει την δυνατότητα να δεις ... μόνο τέσσερα!!Είναι σαν να βλέπεις τον Κόσμο ..."ασπρόμαυρο"!

 Όσο αγνοείς, ως άνθρωπος, την ύπαρξη του τεράστιου εύρους των συχνοτήτων που δεν βλέπεις, δεν σε πειράζει. Όταν αντιληφθείς, όμως, τι γίνεται, ξαφνιάζεσαι από την "τσιγκουνιά του Δημιουργού".
Τόσο φτωχό και ατελές όργανο το "μάτι"??
Μα ... τόσο πολύ του κόστιζε να εξοπλίσει τους βιολογικούς οργανισμούς με ένα περισσότερο "πλούσιο" εργαλείο όρασης????

----------------
Ας δούμε τώρα το όργανο Ακοής, το "ούς" (ή ώτο ή αυτί)

Υπάρχει και πάλι μια αντίστοιχη κλίμακα συχνοτήτων για τον Ήχο, όπως και για το Φως.


Πάλι διακρίνουμε κατηγορίες:
- Τους υπερηχητικούς Ήχους (Ultra-sound)
- τους ακουστούς Ήχους (Acoustic)
- τους υποηχητικούς Ήχους (Infra-sound

Και πάλι διαπιστώνουμε την ίδια κατάσταση.
Ενώ ο άξονας των συχνοτήτων προεκτείνεται μέχρι το άπειρο και από τις δυο πλευρές, εμείς ακούμε ένα εντελώς στενότατο τμήμα του.
Δηλαδή, συγκριτικά, με ένα ον που θα μπορούσε να ακούει όλο τον άξονα, εμείς είναι σαν να ακούμε μόνο "κρωξίματα". Φαντάζεστε πόσες υπέροχες μελωδίες από τρισεκατομμύρια νότες που υπάρχουν (ή θα μπορούσαν να δημιουργηθούν από τον άνθρωπο) στερούμαστε εξ αιτίας του "φτωχότατου" αυτιού που διαθέτουμε?? Πάλι μπορεί να απορήσει κανείς, γιατί ο Δημιουργός φέρθηκε τόσο "φειδωλά", εξοπλίζοντας τον Άνθρωπο με έναν τόσο μηδαμινό "ακουστικό εργαλείο"!!!!

----------------
Ας δούμε τώρα τα "όργανα" Αφής, το δέρμα και τα χέρια.

Ας δούμε πάλι μια κλίμακα των μεγεθών που υπάρχουν στο Σύμπαν:



Τι μπορούμε να ψηλαφίσουμε από αυτά??

Μόνο αντικείμενα του Μακρόκοσμου (δηλαδή συγκρίσιμα με το ανθρώπινο σώμα). Ο Μικρόκοσμος και ο Μεγάκοσμος παραμένουν εντελώς απροσπέλαστοι στην αφή.
Όμως, στο Σύμπαν υπάρχουν ... ηλεκτρόνια, άτομα, κύτταρα, πλανήτες, γαλαξίες ... όλα μη-προσβάσιμα με την αφή.

Αλήθεια πως θα ήταν η αίσθηση
να μπορείς να ψηλαφίσεις έναν Πλανήτη??
Πάλι βλέπουμε τους τεράστιους περιορισμούς που έχουμε ως άνθρωποι.

----------------
Ας δούμε τώρα το όργανο της Γεύσης, την γλώσσα.

Υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες χημικές ενώσεις. Κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει αίσθηση για κάθε μια από αυτές. Όμως, εμείς αντιλαμβανόμαστε μόνον ορισμένες εντελώς απλοϊκές γεύσεις (πικρό-ξινό, γλυκό-άγλυκο, σαπωνοειδές κ.α.)


Ουσιαστικά, γευόμαστε ελάχιστο ποσοστό των ουσιών των τροφών μας. Το 99% των συστατικών τους δεν γίνονται αισθητά από το στόμα. Ο Δημιουργός μας στέρησε κυριολεκτικά την γευσιγνωσία!!

-------------
Ίδια και χειρότερη η κατάσταση επικρατεί στην Όσφρηση και το αισθητήριο όργανό της την ρίνα ( = μύτη).

Ενώ υπάρχει απίστευτη ποικιλία αερίων στο Σύμπαν, ο Άνθρωπος οσμίζεται ελάχιστα από αυτά. Τα περισσότερα παραμένουν άοσμα για αυτόν.
Αντίστοιχη, βέβαια, η τεράστια ποικιλία αρωμάτων που ποτέ δεν θα μπορέσει να οσμιστεί η ανθρώπινη μύτη.

-----
Επίσης απουσιάζουν ολοσχερώς πολλά άλλα αισθητήρια άλλων αισθήσεων όπως:
- η ηλεκτραισθησία (που θα ανίχνευε τις διακυμάνσεις των Ηλεκτρικών Πεδίων του Περιβάλλοντος)
- η μαγνηταισθησία  (που θα ανίχνευε τις διακυμάνσεις των Μαγνητικών Πεδίων του Περιβάλλοντος)
- η κυματαισθησία   (που θα ανίχνευε τις διακυμάνσεις των μηχανικών κυμάτων που διαδίδονται στα μηχανικά μέσα του Περιβάλλοντος)

Οι δύο πρώτες (που θα λειτουργούσαν ως ηλεκτρόμετρο και μαγνητόμετρο) θα έδιναν πρόσβαση στον συναισθηματικό κόσμο των ατόμων (ανθρώπινων ή ζωϊκών) που πλησιάζουν έναν άνθρωπο κάνοντας π.χ. απίστευτα συναρπαστικότερο τον έρωτα.
Η τρίτη (που θα λειτουργούσε ως βαρόμετρο) θα έδινε στον άνθρωπο τεράστια πληροφόρηση πρόγνωσης για τις αλλαγές καιρού ή ακόμη και σεισμών.

-------------
Η τελική διαπίστωση είναι λοιπόν η απόλυτη "φειδωλότητα" του Δημιουργού. Εξόπλισε τον Άνθρωπο με τους ευτελέστερους "ανιχνευτήρες" που θα μπορούσε να του προσφέρει.

Επομένως, η Ανθρώπινη Εμπειρία είναι εντελώς στοιχειώδης ώστε να μπορέσει να βοηθήσει τον Άνθρωπο να κατανοήσει το Περιβάλλον του.
Πόσο μάλλον, να αντιληφθεί την ύπαρξη περισσότερων Διαστάσεων στο Σύμπαν, πέραν από τις τρείς συνήθεις (Μήκος, Πλάτος, Ύψος) ...


9 σχόλια:

Γουΐκα είπε...

Ο διαλογισμός ακονίζει όλες τις ικανότητες που ο βατός κόσμος αφήνει στο περιθώριο.

α Κενταύρου είπε...

Η εμπειρία λες δεν μπορεί να μας βοηθήσει για να γνωρίσουμε το κόσμο γιατί οι αισθήσεις μας είναι ατελείς,το ίδιο δεν ισχύει με το ανθρώπινο μυαλό?
Αν μια θεωρία δεν ακουμπήσει στην εμπειρία ,δεν είναι φυσική θεωρία είναι μαθηματική θεωρία .Σύμφωνα με τη δική σου άποψη τα μαθηματικά δεν κατασκευάζονται από το ανθρώπινο μυαλό αλλά υπάρχουν και τα ανακαλύπτουμε.Ποιός όμως μας εγγυάται ότι το μυαλό μας ανακάλυψε τα πραγματικά μαθηματικά και αυτό που υποτίθεται ότι ανακαλύψαμε δεν είναι ένα δημιούργημα της φαντασίας του ανθρώπινου μυαλού?
Με μοναδικό κριτήριο, ότι η θεωρία δίνει εξηγήσεις για τα συμβαίνοντα στη φύση πως είμαστε σίγουροι ότι αυτή είναι η μοναδική που εξηγεί τα φαινόμενα?
Όσο απομακρυνόμαστε από την εμπειρία τόσο απομακρυνόμαστε από τη βεβαιότητα της γνώσης.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα ποια τα κριτήρια αυτού που λέμε επιστημονική αλήθεια στη φυσική.Αν δεν δοθεί απάντηση σε αυτό τότε οι Φυσικοί κάνουν Μεταφυσική με εργαλείο τα Μαθηματικά.Η διαφορά από τη Θρησκεία είναι ότι η Φυσική δεν κάνει τις απόψεις της δόγμα αλλά συνεχώς μπορεί να τις αναθεωρεί.Κατά τα άλλα στη προσπάθεια της να μπει στο μυαλό του δημιουργού με ατελή πνευματικά και εμπειρικά μέσα η αλήθεια που ανακαλύπτει τι είδους αλήθεια είναι?

IonnKorr είπε...

Κένταυρε

πάντα εύστοχος και μάλλον ευστοχόστατος.

Καίριες και δυσκολοαπάντητες οι ερωτήσεις ...

--------------
"Η εμπειρία λες δεν μπορεί να μας βοηθήσει για να γνωρίσουμε το κόσμο γιατί οι αισθήσεις μας είναι ατελείς,το ίδιο δεν ισχύει με το ανθρώπινο μυαλό?"

Το ανθρώπινο μυαλό (δηλ. ο Νους) έχει δύο τρόπους αντίληψης
α) την Εμπειρία μέσω των αισθήσεων
β) την Λογική (μέσω των Μαθηματικών, της Φυσικής και της Επιστήμης γενικότερα)

-----------------
"Αν μια θεωρία δεν ακουμπήσει στην εμπειρία ,δεν είναι φυσική θεωρία είναι μαθηματική θεωρία"

Όλες (= απαξάπασες) οι Μαθηματικές θεωρίες γίνονται, κάποια στιγμή, Θεωρίες της Φυσικής.
Απλά δεν ξέρουμε το Πότε θα γίνουν ενώ πολλές φορές κάνουμε λάθος στην "Αναπαράσταση".
(δηλ. νομίζουμε ότι το συγκεκριμένο μαθηματικό δόμημα "αναπαριστά" αυτό το Φυσικό Φαινόμενο (ή αυτή την Φυσική Οντότητα ή αυτό το Φυσικό Μέγεθος) ενώ με την πάροδο του χρόνου βλέπουμε τελικά ότι αναπαριστούσε κάποιο άλλο).

IonnKorr είπε...

"Σύμφωνα με τη δική σου άποψη τα μαθηματικά δεν κατασκευάζονται από το ανθρώπινο μυαλό αλλά υπάρχουν και τα ανακαλύπτουμε.Ποιός όμως μας εγγυάται ότι το μυαλό μας ανακάλυψε τα πραγματικά μαθηματικά και αυτό που υποτίθεται ότι ανακαλύψαμε δεν είναι ένα δημιούργημα της φαντασίας του ανθρώπινου μυαλού?"

Αυτό το κεφαλαιώδες ερώτημα έχει απασχολήσει χιλιάδες επιστήμονες και φιλοσόφους στο παρελθόν.
Απασχολεί επίσης όλους στο Παρόν και θα συνεχίσει να τους απασχολεί στο Μέλλον.

Για μένα και τους περισσότερους θεωρητικούς φυσικούς είναι δόγμα.

Και ένα δόγμα δεν αποδεικνύεται. Απλά οι ενδείξεις που έχω αποκομίσει τείνουν σε αυτό.

IonnKorr είπε...

Με μοναδικό κριτήριο, ότι η θεωρία δίνει εξηγήσεις για τα συμβαίνοντα στη Φύση πως είμαστε σίγουροι ότι αυτή είναι η μοναδική που εξηγεί τα φαινόμενα?

Δεν είμαστε και το ξέρεις.
Τόχεις πει και συ. Η Φυσική διαφέρει από την Θρησκεία στο ότι ασμφισβητεί συνεχώς τις αρχές της και τις θεωρίες της. Της υποβάλλει σε αιώνιες δοκιμασίες.

IonnKorr είπε...

"Όσο απομακρυνόμαστε από την εμπειρία τόσο απομακρυνόμαστε από τη βεβαιότητα της γνώσης."

Εδώ διαφωνούμε κάθετα.

Η Γνώση δεν βρίσκεται στην Εμπειρία.
Αυτό άλλωστε καταδεικνύει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο αυτή η ανάρτηση.

IonnKorr είπε...

"Τίθεται λοιπόν το ερώτημα ποια τα κριτήρια αυτού που λέμε "επιστημονική αλήθεια" στη Φυσική. Αν δεν δοθεί απάντηση σε αυτό τότε οι Φυσικοί κάνουν Μεταφυσική με εργαλείο τα Μαθηματικά."

Όλοι ξέρουμε ότι Πείραμα και Θεωρία πάνε χέρι-χέρι στην έρευνα της Αλήθειας.
Όμως, η διαφορά Μεταφυσικής και η Φυσικής είναι ακριβώς αυτή. Η Μεταφυσική δεν στηρίζεται στα Μαθηματικά.
Οτιδήποτε δεν στηρίζεται στα Μαθηματικά είναι λόγια του αέρα. Είναι Τέχνη.

Τα Μαθηματικά είναι η γλώσσα που μιλάει το Σύμπαν. Για αυτό άλλωστε ο Άνθρωπος ανέπτυξε την Τεχνολογία. Επειδή τα Μαθηματικά είναι σωστά. Αλλιώς δεν θα υπήρχε τίποτα.

IonnKorr είπε...

"Η διαφορά από τη Θρησκεία είναι ότι η Φυσική δεν κάνει τις απόψεις της δόγμα αλλά συνεχώς μπορεί να τις αναθεωρεί.
Κατά τα άλλα στη προσπάθεια της να μπει στο μυαλό του Δημιουργού με ατελή πνευματικά και εμπειρικά μέσα η αλήθεια που ανακαλύπτει τι είδους αλήθεια είναι?"


Αυτό θα το δεις στην συνέχεια των αναρτήσεων πως γίνεται "από την έρημο να βγεί χορτάρι" και "από τον σκουπιδοτενεκέ χρυσάφι"
Υπομονή...

α Κενταύρου είπε...

"Όσο απομακρυνόμαστε από την εμπειρία τόσο απομακρυνόμαστε από τη βεβαιότητα της γνώσης."
Nα διευκρινίσω λίγο αυτό ώστε η διαφωνία μας να μην είναι τόσο κάθετη.
Δεν λέω ότι έξω από την εμπειρία δεν υπάρχει γνώση. Υπάρχει .Ισχυρίζομαι ότι μειώνεται η βεβαιότητα της.Θα περιμένω ,ίσως στα επόμενα μου δώσεις ικανοποιητικά επιχειρήματα,διότι μέχρι τώρα τα επιχειρήματα σου αφορούν μόνο την εμπειρία.