# Theseus' Paradox
Παράδοξο Θησέως
Το παράδοξο του Θησέως δίνει την δυνατότητα
βαθύτερης κατανόησης της "κβαντικότητας" της Πραγματικότητας
Ένα πλοίο, λοιπόν, (με το όνομα "Κρήτη")
αποπλέει από έναν λιμένα,
διαγράφει έναν κύκλο,
ανακαινίζεται ολικά, εν πλω,
και επιστρέφει στον ίδιο λιμένα.
Ταυτόχρονα
τα παλαιά υλικά επανα-συναρμολογούνται βαθμιαία,
από ένα πλωτό συνεργείο
και λίγο πριν το λιμάνι
μετατρέπονται πλήρως, στο "παλιό πλοίο".
Σε ποιό πλοίο ανήκει το όνομα "Κρήτη"
στο ανακαινισμένο ή στο επανασυναρμολογημένο?
Το παράδοξο εξετάζεται από τριών ειδών παρατηρητές
που δίνουν τρείς εξ' ίσου σωστές απαντήσεις.
α) Κλασσικοί Ακίνητοι Παρατηρητές
-------------------
Αυτοί παραμένουν στον λιμένα και βλέπουν το πλοίο που γνώριζαν από ανέκαθεν, αποτελούμενο από τα παλαιά γνώριμα υλικά, να επιστρέφει πάλι στον λιμένα. Δεν έχουν αμφιβολία ότι αυτό ονομάζεται "Κρήτη". Το ανακαινισμένο πλοίο που επιστρέφει μαζί του είναι το ανώνυμο που πρέπει να λάβει άλλο όνομα.
β) Κλασσικοί Κινούμενοι Παρατηρητές
Αυτοί επιβιβάζονται στο πλοίο που ονομάζεται "Κρήτη", κάνουν το ταξίδι μαζί του, το βλέπουν να ανακαινίζεται βαθμιαία και θεωρούν λογικό ότι με ίδιο πλοίο (που διατηρεί την ονομασία "Κρήτη") επιστρέφουν στο λιμένα
γ) Κβαντικοί Παρατηρητές
Αυτοί επιβιβάζονται σε ένα αεροπλάνο και παρατηρούν, κατά διαστήματα, την πλεύση αφ' υψηλού. Δεν δίνουν απόλυτες απαντήσεις αλλά πιθανοτικές. Έτσι π.χ. μία παρατήρηση στην αρχή της πλεύσης θα δίνει 90% στο ανακαινιζόμενο και 10% στο ανασκευαζόμενο. Αντίστροφη πιθανότητα θα είναι προς το τέλος της πλεύσης. Η συνολική απάντησή τους (μέση πιθανότητα)
είναι 50-50% που σημαίνει "Δεν ξέρω".Το συμπέρασμα είναι
ότι και οι τρείς απαντήσεις είναι ισοδύναμες
και απολύτως σωστές
Το παράδοξο είναι ακριβώς το ίδιο
με το πείραμα του Κβαντικού Νομίσματος
που είδαμε προηγουμένως
Και εδώ έχουμε τρεις διαφορετικούς παρατηρητές
α) Τον Κλασσικό που βλέπει το νόμισμα
στο γυάλινο τραπέζι από πάνω
β) Τον άλλο Κλασσικό που βλέπει το νόμισμα
στο γυάλινο τραπέζι από κάνω
γ) τον Κβαντικό που βλέπει το νόμισμα
στον αέρα όταν έχει διάφορες κλίσεις
Το παράδοξο του Θησέως δίνει την δυνατότητα
βαθύτερης κατανόησης της "κβαντικότητας" της Πραγματικότητας
Ένα πλοίο, λοιπόν, (με το όνομα "Κρήτη")
αποπλέει από έναν λιμένα,
διαγράφει έναν κύκλο,
ανακαινίζεται ολικά, εν πλω,
και επιστρέφει στον ίδιο λιμένα.
Ταυτόχρονα
τα παλαιά υλικά επανα-συναρμολογούνται βαθμιαία,
από ένα πλωτό συνεργείο
και λίγο πριν το λιμάνι
μετατρέπονται πλήρως, στο "παλιό πλοίο".
Σε ποιό πλοίο ανήκει το όνομα "Κρήτη"
στο ανακαινισμένο ή στο επανασυναρμολογημένο?
Το παράδοξο εξετάζεται από τριών ειδών παρατηρητές
που δίνουν τρείς εξ' ίσου σωστές απαντήσεις.
α) Κλασσικοί Ακίνητοι Παρατηρητές
-------------------
Αυτοί παραμένουν στον λιμένα και βλέπουν το πλοίο που γνώριζαν από ανέκαθεν, αποτελούμενο από τα παλαιά γνώριμα υλικά, να επιστρέφει πάλι στον λιμένα. Δεν έχουν αμφιβολία ότι αυτό ονομάζεται "Κρήτη". Το ανακαινισμένο πλοίο που επιστρέφει μαζί του είναι το ανώνυμο που πρέπει να λάβει άλλο όνομα.
β) Κλασσικοί Κινούμενοι Παρατηρητές
Αυτοί επιβιβάζονται στο πλοίο που ονομάζεται "Κρήτη", κάνουν το ταξίδι μαζί του, το βλέπουν να ανακαινίζεται βαθμιαία και θεωρούν λογικό ότι με ίδιο πλοίο (που διατηρεί την ονομασία "Κρήτη") επιστρέφουν στο λιμένα
Αυτοί επιβιβάζονται σε ένα αεροπλάνο και παρατηρούν, κατά διαστήματα, την πλεύση αφ' υψηλού. Δεν δίνουν απόλυτες απαντήσεις αλλά πιθανοτικές. Έτσι π.χ. μία παρατήρηση στην αρχή της πλεύσης θα δίνει 90% στο ανακαινιζόμενο και 10% στο ανασκευαζόμενο. Αντίστροφη πιθανότητα θα είναι προς το τέλος της πλεύσης. Η συνολική απάντησή τους (μέση πιθανότητα)
είναι 50-50% που σημαίνει "Δεν ξέρω".
ότι και οι τρείς απαντήσεις είναι ισοδύναμες
και απολύτως σωστές
Το παράδοξο είναι ακριβώς το ίδιο
με το πείραμα του Κβαντικού Νομίσματος
που είδαμε προηγουμένως
Και εδώ έχουμε τρεις διαφορετικούς παρατηρητές
α) Τον Κλασσικό που βλέπει το νόμισμα
στο γυάλινο τραπέζι από πάνω
β) Τον άλλο Κλασσικό που βλέπει το νόμισμα
στο γυάλινο τραπέζι από κάνω
γ) τον Κβαντικό που βλέπει το νόμισμα
στον αέρα όταν έχει διάφορες κλίσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου